woensdag 9 september 2009

Succesfactoren in webdesign; lettertypes

Links naar blogs over webeffectiviteit en over onderzoek naar fonts en netwerksites.

Uiteindelijk scoort Verdana het best van de acht geteste lettertypen. Times New Roman scoort het slechtst. Ondanks het feit dat Georgia en Times New Roman er beter uitzien dan sommige andere geteste lettertypen, bleek de leeservaring hiervan op websites niet zo goed. Wel wordt het lettertype Times New Roman het meest gebruikt bij Worddocumenten. Lettertype Arial wordt het meest gebruikt bij het schrijven van emails.

Nog meer: blog over meer bezoekers naar je website

Het is waarschijnlijk geen toeval dat zowel eBay als Google “arial” gebruiken als lettertype. Deze bedrijven testen zeer actief de meest uitéénlopende zaken uit en als zij expliciet kiezen voor “arial”, wil dat iets zeggen. Ik zou dit lettertype steeds als standaard gebruiken voor webcopy, maar wel andere lettertypes testen om te kijken of verbeteringen mogelijk zijn. Voor headlines kan wel geëxperimenteerd worden bv. Impact of Tahoma.

Geen opmerkingen: