maandag 12 oktober 2020

reclame en stijlfiguren / begrip wordt overschat

 De rol van conventionaliteit bij het begrip van ironie en metaforen. Wat is de rol van gewenning. Is gewenning niet gewoon genrekennis?

Hoe komt betekenis tot stand? \

Door de richting die advertising inhoudt, dankzij conventionality, en genrekennis, kunnen adverteerders zich meer vrijheden permitteren. De richting maakt openheid mogelijk, maakt vaagheid mogelijk. Die vaagheid wordt omarmd door lowinvolvement toeschouwers. Interpretatie/ begrip wordt overschat.

If it works for you? Als jij er wat in ziet, is het prima. Good enough

Twee elementen bij elkaar. Metafoor of niet? Zie experiment met Lagerwerf: verwarring organiseren door de kijkduur aanzienlijk te verkorten. Mensen niet de gelegenheid geven om het hele verhaal te begrijpen. Want dat werd nu juist ook gewaardeerd: AFfectief liken, meer niet. Mooi om naar te kijken.

Dus: wat is een acceptabele uitleg? Wat is aanvaardbaar. Kloppend?

Dat het een iets met het ander te maken heeft, en zo meer waarde ontstaat, net als X doet y, maar daarmee suggereer ik dat x ook iets van y heeft.

Good enough, ongeveer, associatief.

Geen opmerkingen: